måndag 5 april 2010

Långpass Chamonix



Skippade skidåkningen sista dagen till förmån för löpning. Dessvärre bjöds det på 10 cm slask nere i dalen under natten från lördag, kombinerat med allmänt möra slalomben och förutsättningarna var inte helt optimala. Tyvärr hade jag tidigt (och upprepade gånger) i veckan berättat att det skulle bli långt på söndag - det var bara att bita ihop.

Att hitta plant underlag i Chamonix var bara att glömma. Eftersom det är litet till ytan fick jag köra på vägarna som ledde in och ut ur byn. Resultatet blev 4 km nedför följt av 9 galet sugande kilometrar uppför. Tillslut skrek jag faktiskt rätt ut och vände nedför. Kolla in höjdprofilen, vilken uppfööööörssbacke!!!
Det blev bara 19 smärtsamma kilometrar istället för rekommenderade 25. Kunde helt enkelt inte motivera mig till annat en raka vägen hem där dvala i badkar/tvångsätning av godis trots illamående, väntade. Samtidigt såklart.

Jag undrar om 1000-1100 meter räknas som höghöjdsträning? If so, borde jag sväva fram i veckan. Backpass vid Eriksdalsskolan på tisdag någon?

4 kommentarer: