måndag 4 januari 2010

Hjärntvätt

Sprang idag lydigt 17km. Var ganska mycket hjärntvätt av mig själv idag. "Det blir mindre och mindre kvar ju mer jag springer." Smart va?

Här kommer en (meningslös?) jämförelse av denna runda med ett marathon. Plus och minus.

+ 25 km kortare. Alltså lite lättare...smart igen.

- Mindre publik. Ingen pepp. Dock blev jag stannad idag och fick frågan "ursäkta, har du saker under fötterna?". Jag svarade "nej, men det går bra ändå". Men det kanske är dags att skaffa snökedjor. Efter denna interaktion med publiken fick jag genast en energiboost (km 10-11).
- Kanske sämre väder. Kan iofs vara värre förhållanden på marathon, t.ex 33 grader varmt.
- Sämre underlag. Garanterat.
- Färre att tävla med. Sprang inte förbi någon, blev inte omsprungen av någon. Mötte endast två (löpande) personer på 17 km.

5 kommentarer:

  1. Jag sprang 11 km på samma tid häromdagen - se bild. Undrar vem som hade tråkigast.

    Men allvarligt, vad har du för maxpuls? Har lite svårt att greppa att det ska ta en mil för dig att komma upp i 170. (cred)

    SvaraRadera
  2. But it's the truth! :)

    Jag har inte så hög maxpuls, tror aldrig jag varit över 200. På premiärmilen förra året var min maxpuls 194.

    SvaraRadera
  3. Magnus, skit i antal slag. Har funderat i samma banor och fått bekräftat att det är meningslöst, senast när Herr Szalkai hade föreläsning. Vad som är intressant är att ta reda på din verkliga maxpuls. Sedan kan du jämföra din ansträngning procentuellt och räkna med att från 85% är hårt och 95-100 maximalt. Vad jag har förstått är det rimligt att springa ett marathon på ca 85%. När du kör distans och långpass ska du ligga under 85% för att träna rätt. Min maxpuls är 205 och när jag kom fram till det stämde allt genast bättre.

    SvaraRadera
  4. Jävligt fin fart förresten!

    SvaraRadera
  5. Intressant. Jag var uppe i 186 sista kilometern på mitt distanspass häromdagen, men eftersom jag varken var illamående eller trodde att jag skulle dö skulle det inte förvåna mig om jag kan få upp pulsen till 200+.

    Det lär visa sig ganska snart.

    SvaraRadera