tisdag 4 maj 2010

Backe med 3 andra fockar



Blev tvungen att excellera idag igen...

Noterar att SportTracks räknar fel på farten, jämfört med Excel. Eller är jag dum i huvudet och använder en felaktig formel? T.ex på första sträckan, 220 m på 66 sekunder så får SportTracks det till farten 5:03. Excel 5:00. Borde ju vara (60/(220/66*3,6) = 5). Säkert ett knäppt sätt att räkna på men det var länge sen jag gick i skolan.

Fegade alltså i början den här gången... Broöppning på vägen hem, båtsäsongen har börjat alltså. Får planera att köra Skanstullsbron under sommarens rundor, broöppning funkar'nte.

10,8km/5:14
186/155

6 kommentarer:

  1. Jävligt bra fart må jag säg!

    Exceltips: formatera tid och fartkolumnen som tid. Då blir fartformeln TID/STRÄCKA. Hastighet blir (TID/STRÄCKA)*60...

    Kunde bara inte hålla mig eftersom du är dataprogrammerare! :)

    SvaraRadera
  2. Skrev visst fel på hastighet. 60/(tid/sträcka) skulle det stå.

    SvaraRadera
  3. Det är kul med Excel. :)

    Gör som du sa i Excel för farten. Men för hastigheten gjorde jag som i "Magnus löpkalkylering.xls" nämligen 1/24/fart. Lurigt värre... Formeln i inlägget vara bara min kontrollräkning med kalkylator. Nördigt värre... :)

    SvaraRadera
  4. Det bästa vore om man alltid höll sig till SI-enheter...

    SvaraRadera
  5. Låg och tänkte på det här inatt. Om Sporttracks räknade med att du sprang 218 meter innebär det ätt det stämmer med 66 sekunder i 5:03.

    SvaraRadera