söndag 2 oktober 2011

Blomman 2011


Första loppet med klubbdräkt, med slitsade shorts och med ensiffrigt startnummer. Då är det klart att man vill kötta. Skön hets inför start med folk som ville tränga sig fram till bättre startgrupper. Funtionärer som bildade mänsklig kedja för att stoppa upprorsmakarna.

Loppet går i 10km eller 20km, dvs ett eller två varv runt cap d'Antibes.

Magnus har ju nästan sprungit den här rundan, dock ej den andra backen där man klättrar upp till enorma 44möh. Ganska hård runda alltså. Min utgånsstrategi var att slå förra året då jag höll 4:15-fart men nu hade jag klubbkollegor som jag tyckte det var kul att haka på, så första varvet gick på 40:45 och det kändes som att jag skulle kunna köra ett varv till i samma fart. Största irriationsmomentet var på vätskekontrollen vid 15km där funktionärerna istället för att dela ut vattenmuggar hade vattenkrig... Förutom detta självklart en helt strålande tillställning. Ska försöka köpa Nice Matin (tidning känd för att se saker från den ljusa sidan) för att få mig en riktigt poetisk beskrivning av det hela, och kanske referera här.

Inför sista långa uppförsbacken fick jag instruktioner av en funktionär att inte skaka på huvudet och att använda armarna. Tänk att man kan få så precisa och användbara råd bara så där. Efter att ha klättrat upp till 44möh så går slutspurten ner till havsnivå igen, så då finns möjligheten att få en bra kilometertid och det är ju viktigt. Följaktligen blev snabbaste kilometern på 3:32 mellan 18,8 och 18,9km.

20km / 4:01 / 1:20:25 / Placering 43 (Tid på klockan och resultatlistan skiljde 1 sekund.)
188 / 173

Dagens navelskådning avklarad, puh.

2 kommentarer:

  1. Fyfan va grymt. Aborrebacken i lidingöloppet är 48 möh, och den är ju helt fruktansvärd.
    Finns det bild på dig i klubbdräkt?

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag hade funderat på, efter en googling hittade jag en monegask som hade lagt upp 800 bilder från tävlingen. :)


    http://www.monaco-athletisme.com/photo-1955547-c75-courir-pour-une-fleur-antibes-2011-3194_modifie-1_JPG.html
    http://www.monaco-athletisme.com/photo-1955547-c75-courir-pour-une-fleur-antibes-2011-3371_modifie-1_JPG.html
    http://www.monaco-athletisme.com/photo-1956257-c78-fin-courir-pour-une-fleur-3918_modifie-1_JPG.html
    http://www.monaco-athletisme.com/photo-1956257-c78-fin-courir-pour-une-fleur-3919_modifie-1_JPG.html

    SvaraRadera