lördag 12 maj 2012

Tågathlon


Den numer avmystifierade golfbollen i Caussols. Det är alltså en flygradar, ååh vad spännande!
Ganska grovt fusk att ta pendeltåget från Juan-les-Pins upp till Grasse på  225m. Men det var ju ingen gigantisk höjdvinst, mest skönt att inte behöva nöta tungt trafikerade vägar för att komma ut i det fria... Det första jag hör när jag kommer ut på perrongen är ett "veeelkommen" på en ganska ovanligt stockholmsk stockholmska. Kanske blir så om man inte varit i Sthlm på länge utan istället mest hänger i Grasse. Det var hursomhelst en kvinna som mötte upp en annan kvinna som kom på besök. Tänkte att "jomenvisst, ett hus nånstans hus i 'pays grassois' ska man nog fixa så småningom". Då slipper man ju dessutom ta tåget från JLP.

Saint Vallier de Thiey
Så inledningsvis var det bara klättring som gällde. Jag tänkte att jag skulle ta det maximalt lugnt. Skulle upp till 1100m. Tog en paus redan efter 17km i Saint Vallier de Thiey. Glidarstil. Dubbel espresso. Inga problem att få beställa trots fantomenkläder och en cykel som drällde. Sympatisk byhåla och jag undrar hur den uttalas, Thiey? Skulle fråga servitören om detta men glömde helt bort det. När man satt där på 713m meter såg man serpentinvägen som man skulle upp för. Inspirerande.

Förstår fransoserna när de (arrogant nog) säger att det inte finns någon anledning att lämna Frankrike. Idag tänkte jag detsamma, man behöver inte ens lämna 06 ju. En annan viktig insikt jag fick under min färd var varför triathlon uppfanns. Det måste ju ha varit för att cyklister får så töntiga solbrännor. Det råder ju simningen i bästa fall bot på.

Uppe vid någon "col" som jag glömt namnet på, på 1000m skrek två snubbar som drack öl vid deras parkerade bil "bon courage" och jag hörde något som jag tänkte lät lite som en sambaorkester. Jag tänkte hmmm har det letat sig upp backpackers hit? Men sen såg jag att det var en fårskock vars bjällror bjällrade.

Nu har jag äntligen sett den där bollen som jag brukar se från mitt kontorsfönster på nära håll. Ja nu har jag sett den från andra sidan! Operation avmystifiering. När jag var uppe på platån var det en bergstopp på varje sida med varsin vit boll. Efter lite research har jag kommit fram till att den till "vänster" (längst från kusten) är något astronomiskt laboratorium. Den vita bollen till "höger" (närmast kusten), som jag jämnt ser, har även den nu avmystifierats. Det har något med flygtrafik att göra, mer än så behöver man inte veta.

Min snabbaste km var faktiskt på ett flackt parti, efter allt jävla klättrande upp till platån maxade jag lite och gjorde en km på 1:09. Lättcyklat med mindre syre? ;)

För att hitta höjden i en punkt kan man använda: http://www.daftlogic.com/sandbox-google-maps-find-altitude.htm

Totalt blev det 84km / 2:43. Men det här är ju egentligen turism så egentligen ointressant. Ganska mycket pauser dessutom. Trött som fan nu i vilket fall som helst.
http://connect.garmin.com/activity/177332858


3 kommentarer:

  1. 1:09 är ju jättenabbt. Vågar du verkligen skriva sånt öppet? Folk kan ju bli oroliga. Det måste vara farligt.

    Förstår att man aldrig vill lämna Frankrike. Har ju förstått tex att det är ett jättestort land. Ungefär som Sverige.

    Á propos Frankrike spelar just nu Montpällje match för att vinna Franska ligan... Den storstaden.

    SvaraRadera
  2. De spelar med rosa boll förresten. Ser ut som att Sportbladet sponsrar.

    SvaraRadera
  3. Jag räknar med att eventuellt oroliga läsare inte gör någon koppling till 1:09-fart och allmänt "hög fart". :) Dessutom hade jag ingen hjälm på mig just då. Tog av mig den när jag klättrade, då gick det ju ändå i löpfart och det var varmt, sen glömde jag ta på mig den. Ja, Frankrike är stort, större än Sverige till och med.

    SvaraRadera