tisdag 13 december 2011

VMA - Vitesse maximum aérobie


Maximal aerob hastighet. Jag kommer nog aldrig någonsin lära mig vad anaerob och aerob och sånt betyder. Min hjärna är helt enkelt inte gjort för det. Idag gjorde jag hur som helst ett VMA test som gav mig siffran 19.5. Jahapp. Det roliga med detta är att man då kan följa träningsprogram som är anpassade, t.ex det här:


Det är anpassat för VMA över 18. Men nu är det ju jul.

Så här gick testet till. Vi var en grupp på kanske 20 som sprang bakom en cykel på löparbana. Vi började på 8km/h och varje minut ökade hastigheten med 0.5km/h. Precis när farten ökade till 20km/h klev jag av vilket ger mig VMA 19.5. Det roliga med det här var att det var lite "Maratonmarschen" över det. För folk klev ju av vartefter. Det var ju motiverande, när jag klev av var det två kvar...

5 kommentarer:

  1. Oj vad kul! Jag ääälskar den typen av tester som är så lätta att kvantifiera.

    Det ska jag göra nästa gång jag springer!

    SvaraRadera
  2. Men vad sjukt förresten. Det tog alltså 10 minuter från 15 km/h och upp till 20. Verkar ju jättejobbigt.

    SvaraRadera
  3. Testet var inte så jobbigt, kanske pga hur det var upplagt. När de ökade till 20km/h insåg jag att jag ändå inte skulle klara 1 minut till, så det skulle vara vara onödigt att fortsätta typ 30 sekunder till, det skulle inte ändra "poängen". Så man tar liksom slut på ett ganska milt sätt.

    SvaraRadera
  4. Det där ska givetvis göras på löpband om man inte har en cykelryttare till hands.

    SvaraRadera
  5. Nja, löpband är ju inte på riktigt... Så det blir ett dåligt mått. Det finns andra sätt, där man har någon högtalare som piper i en viss frekvens så måste man nå en gräns vid varje pip...

    SvaraRadera