söndag 29 april 2012

Nice semi


SportTracks blev installerat på franska för att jag har Windows på franska, ska nog byta till engelska dock på grund av bökigt långa kolumnnamn, oestetiskt. "Distance intermédiaire", funkarn'te. 

Tävlingen heter Nice semi marathon, men jag sprang 10km.

Hade hoppats på lite mer aggresivitet i starten idag, det brukar alltid roa mig. Men eftersom det hade regnat och var regn i luften antog jag att det hade en lugnande inverkan. Idag startade jag utan uppvärmning, tror det är ganska onödigt på så här "långa" lopp, första 1000m är väl en uppvärmning? Att springa i 3:40-fart är väl inget extremt som man sträcker sig av eller så, tänkte jag. Tycker helt enkelt att uppvärning just inför tävlingar är så pass tråkigt att jag blir smått irriterad av att pyssla med det så idag bara lallade jag omkring tills det var dags att gå in i startfållan. Min jakt på pissvänligt hörn innan starten var visserligen lite av en uppvärmning.

10km och halvmarathon startade samtidigt utan att det ställde till några besvär. Jag hade med mig intyg från tidigare lopp för att få vara i en bra startgrupp. Det fanns bara en "préferentiel" grupp och resten.

Det var en lite roligare sträckning jämfört med Prom Classic, mer in i riktiga Nice, vilket var trevligt. Med inslag som hejande sjuksköterskor som hade rökrast och ganska många kväljande dofter från bagerier fick man uthärda.

Siktade på sub 37 och trodde att jag var safe i och med att jag startade klockan samtidigt som startskottet, tänkte då att jag hade lite till godo. Korkat att inte visa tiden på klockan utan bara farten, nu tänkte jag att det skulle räcka att hålla 3:40-fart vilket jag gjorde in i mål, men så tog jag kurvorna för dåligt eller så var det dålig mätning på grund av två tunnlar. Så 37:38 blev det, nytt pers. Sub 37 finns kvar att leva för. Såg bästa kvinnan gå i mål före mig, hon som bet på knogarna innan Prom Classic.

För en gångs skull finns resultaten redan på linjen när jag kommit hem från loppet. Lite sedvanlig subtil France Bashing.

http://www.sport-up.fr/website9/partenaire/resultats/resultat-20120429102639-0-40.htm 

3 kommentarer:

  1. Grymt!
    Alla mästare portionerar ju ut sina rekord. Kilometer 6 lite långsammare. Känns det som att det var där du förlorade chansen på sub 37? (Sportjournalistfråga)

    SvaraRadera
  2. Hedrande! :) Så här kommer ett nördsvar: Precis vad jag tänkte när jag såg den där stapeln! De två långsammaste kilometrarna är i samma kurva, precis vid hamnen. Enligt highscore är den långsammaste tusingen mellan 5025m och 6025m, tid: 3:55! Här ska klättringen ha varit 42m, men jag har ju ingen tillförlitlig höjdmätare. Ännu mer grävande visar att den största klättringen på 1000m var 75m, mellan 5750m och 6750m. Det betyder inte att man är 75m öh, utan att man samlat på sig den klättringen under kilometern. T.ex 35m upp sen lite ner och sen 40m upp igen. Så slutsatsen är: ja, det var där jag tappade sub37-chansen. Får börja springa mer kuperat, på sistone har jag nästan bara kört på bana och väldigt få joggingturer.

    SvaraRadera
  3. Visste att man kunde titta på långsammaste i high-score!
    Nästa gång får du ha ett farthållararmband!

    SvaraRadera