måndag 9 april 2012

Arrière-pays


På väg till Cipière. Måste man ju ha varit förbi.

Cipière. Kanske den största gräsmattan jag sett i nejden.

Vägsten med höjdinformation uppskattas. Man hinner läsa den när man håller låg fart.

Idag fick jag glädjen att lära känna några nya 06-byar. Cipière och Coursegoules. Ville ut på lite okänd mark så jag tog bilen till Gourdon (760m öh) och började där. Bakom Gourdon tar den täta civilisationen slut...in to the wild, fast det finns asfalterade vägar...

Det här inlägget kanske borde sponsras av Conseil Général, för det är ju lite Alpes-Maritimes-propaganda.

Fanns en hel del hejarop nedskrivna i asfalten här och där från någon gammal tävling. Tigrou och Loulou och Babou bland annat. Tror det måste vara inne bland cyklister att heta något som slutar på ou. I Vence cyklade jag igenom en påskparad med blomsterprydda bilar. Det gick omkring en massa gubbar och försökte sälja konfetti. Folkligt var ordet. Ungefär så här såg det ut: http://www.ville-vence.fr/paques-2012

Turen:
Gourdon (760m) - Cipière (750m) - Coursegoule (1000m) - Vence (300m) - Tourrette-sur-Loup (400m) - Pont du Loup (200m) - Gourdon... ca 72km som tog 3h50, jag är en ganska långsam cyklist. Tycker att det bara gick uppför eller nerför, aldrig platt.
OBS! 15€ skulle vist bensinkostnaden ha varit för denna sträcka! På cykel körde jag på fikon och vatten...




(Arrière-pays = inland, ordagrant bakomland)

2 kommentarer:

  1. Läge att skaffa en ny gps-klocka?
    Den där första bilden var svindlande - är det streetwiev?

    SvaraRadera
  2. Ja, allt är streetview, kan inte ta med min canon coolpix, får inte plats i cykelfickorna, även fast de är ganska rymliga.

    Ja, ska nog beställa än ny 405 inom kort, de är typ hälften så billiga som 305. 405:ans nackdelar har helt enkelt till slut påverkat priset, det är ju bra. Finns för bara 120€ på den här halvskumma sajten: http://www.cdiscount.com/auto/gps/reconditionne-garmin-forerunner-405-cx-hrm/f-133161704-garmfr405noh.html

    SvaraRadera