tisdag 16 november 2010

Nice-Cannes-marathon


Målet innan start var 3:15 vilket innebär 4:37-fart. Så fort starten var avklarad kände jag dock att jag ville hålla något högre fart, den första halvan är helt platt. Blev omsprungen av en stor mängd löpare i början vilket jag aldrig gillar, det berodde nog på att starten var uppskjuten till 8:15 pga tågförseningar, följsamt av arrangören. Så antagligen var det många löpare som skulle ha varit längre fram i starten som sprang förbi. Men jag hade disciplinen att inte låta mig ryckas med.

Kände mig ganska oberörd efter första halvan och började då istället sikta på att komma under 3:10 men var samtidigt lite rädd att jag hade hybris och ville avklara stigningen, Cap d'Antibes, innan jag bestämde mig för att köra resten av maran i sub-4:30-fart. Så det blev i princip en accelerering rakt igenom vilket så klart inte är optimalt men jävligt kul eftersom man får springa förbi så många.

Bra support, dels från David som dök upp vid 21km och 32km och kollegan Lionel sprang med i några hundra meter i Juan-les-Pins. För övrigt var det kul att ha namn (KARL) på nummerlappen vilket gjorde att man fick höra ett och annat mycket uppmuntrande Allez Karrrl, brrravoooo ! Och mellanslaget innan utropstecknet är så man skriver på franska! :)

Lite sifferorgier:

Mil 1: 45:16 (4:31 / km)
Mil 2: 45:34 (4:33 / km)
Mil 3: 44:10 (4:25 / km)
Mil 4: 42:37 (4:16 / km)
Mil 5: 9:53 (3:57 / km) (2,5 km, blir ju alltid lite längre än 42195m pga svängar vid vätskekontroller osv)

Totalt
42,5km / 4:25
188 / 165

Bruttotid: 3:08:21
Nettotid: 3:07:54
Placering: 751 av 8231.

Totalt 11 träningsveckor med 729km inklusive marathon vilket ger 66km / vecka. Det var alltså 31:a augusti som jag sa till mig själv att marathonträningen började!

Slutligen lite kuriosa: jag var inte den enda Focken som sprang, fanns även en Monsieur Claude Fock som kom in på en hedrande 7208:e plats!

5 kommentarer:

  1. Bra gjort Kalle! Nu följer jag bloggen! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Härligt!
    Bra pepp inför Sthlm 2011. Imponerande att bara springa 300 meter extra, är väl lättare att springa rakt som elitlöpare.

    SvaraRadera
  3. Det är ju en ganska rak bana så då blir lättare att inte springa onödiga metrar och så var det inte lika trångt som t.ex Sthlm, "bara" 10-11000 löpare eller nåt.

    SvaraRadera
  4. Hej gossar! Ni har väl anmält er till Marathon 2011 i Stockholm? Hörde i helgen att det var fullbokat.

    kram Ingrid

    SvaraRadera
  5. Jepp, sök på Fock här så får du se: http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=2789&Rac_ID=198&Lan_ID=1

    SvaraRadera