söndag 9 januari 2011

Prom Classic


10 km på la Promenade des Anglais, strandpromenaden i Nice. Alltså en helt platt och rak bana. Tänkte att jag skulle satsa på under 39:00 och därmed under 3:54 per km och det gick vägen.

Jag hade glömt att försöka hamna i en bättre startgrupp så jag hamnade i "massan" men var nästan längst fram i den så det var inte så mycket hinder. Tror nästan det var en fördel för i de seedade grupperna verkade det ovanligt aggressivt innan starten. Kommentatorn fick säga till folk flera gånger att backa, annars skulle inte resultaten räknas och det puttades som i en skolmatsalskö, kul att se. De bråkiga var alltså i en annan fil än "massan".

Damerna startade 5 minuter före herrarna. Tanken är att det ska kunna bli en slutspurt mellan en herre och en dam. Så det blev också ganska många damer att springa om, men promenaden är ju bred så det flöt på hur bra som helst.

Loppet var "slutsålt" vilket innebar 6000 löpare. Bra att de sätter en vettig maxgräns istället för t.ex 16000... En intressant skillnad mellan loppen här och de i Sverige är priset. Det här kostade 10€. Frågar mig hur t.ex Midnattsloppet kan kosta nästan 4 ggr så mycket. Observera att man även här fick en Nike-t-shirt...

10km / 3:49
195 / 185

2 kommentarer:

  1. 10km/3:52
    195/187

    Kopierat från DITT midnattslopp.
    30 sek snabbare än midnattsloppet mao.

    Direkt när jag ser den där bansträckningen tänker jag FUSK - hur svårt kan det vara att hoppa över till andra sidan vid 4,9km?

    SvaraRadera
  2. Du verkar ju nästan bo på landet! :)

    38:24 blev det. Så ca 30 sekunder snabbare än midnattsloppet. Tog dock ut mig mindre nu och det här var ju helt platt och ganska idealiska väderförhållanden.

    http://www.sport-up.fr/website9/partenaire/resultats/resultat-20110109110765.htm

    Gick inte att gena eftersom man måste trampa på 5km-mattan som var vid vändningen, antar jag...

    SvaraRadera